Inspirasjon
15.5.2023
En feiring av kreativitet og kuratering
Luften var tett av forventning og energi da bransjens mest anerkjente merker viste frem produktene som vil definere neste interiørdesignsesong. Milan Design Week og møbelmessen Salone del Mobile bød på et tettpakket program med nyskapende design og fremtidige klassikere.
Etter tre års pause på grunn av pandemien var Milan Design Week tilbake på sine tradisjonelle vårdatoer i midten av april. Siden 1961 har det ukelange arrangementet vært sentrert rundt den berømte møbelmessen Salone del Mobile, som ble opprettet for å fremheve italiensk design, men som i dag viser vei for produktlanseringer over hele Europa og mange globale merkevarer.
I ti år har Salone del Mobile også blitt supplert av Fuorisalone i Milano, som byr på designdestinasjoner rundt om i sentrum og i utkanten av byen. Tradisjonelt ligger de fleste merkevarenes utstillingslokaler i Brera-kvartalet, der det er et yrende liv i løpet av uken.
Euroluce - årets tema
Messen har som kjent et belysningstema annethvert år, kalt Euroluce, noe som passet tyske Ingo Maurer som hånd i hanske ettersom de kunne presentere både nye og klassiske produkter på messen og stille ut lysinstallasjoner rundt om i byen. En av våre favoritter var "Mr Bojangles"-belysningen, som med sin svingbare arm i form av en tekstilkledd kabel utstråler en sjelden eleganse og rettlinjethet. At armen kan svinges 360 grader, gjør den ikke mindre attraktiv.
Andre spennende belysningsnyheter var britiske Tom Dixon, som deltok på Euroluce for første gang. Debutanten viste den nye "Puff", en pendelarmatur som kanskje best kan beskrives som en implodert diskokule, og "Cone", en gulvlampe i redusert geometrisk form, der lyskulen ser ut til å hvile på den tynne spissen av en konisk lampefot - en intrikat og dynamisk balansegang. Globen er også utskiftbar, noe som ble demonstrert av en robot på messen.
Det ville være en tabbe å ikke nevne kyprioten Michael Anastassiades' bidrag til designuken i Milano. Minimalisten Anastassiades stilte ikke bare opp på messen, men også med en installasjon og performance i Flos' showroom og en flisekolleksjon i samarbeid med flisemerket Mutina. Resultatet var - til tross for et stort antall lanseringer - sofistikert reduksjon på sitt beste.
Teksturert glass
I år blir omgivelsene våre drømmende og illusoriske når strukturert glass tar over og kaster skygger over rommets karakter. Fra presise, ribbede og geometriske glassflater til glass med en mer poetisk karakter, som pendellampen "118" av Omer Arbel for Bocci.
Leksjoner i matematikk og fysikk
Det moderne, oppdaterte hjemmet byr i dag alltid på minst én leksjon i algebra. I år ønsker vi oss objekter med en geometri som er like perfekt som reglene i matteboken. Designuken bød på alt fra belysning til oppbevaring med trekanter, sirkler og rektangler med rette linjer - en morsom nostalgitripp til skolepulten.
Flos presenterte bordlampen "Bilboquet". Også den har et lekent design som vitner om mange timer i fysikkundervisningen. Designeren Philippe Malouin skal ha skapt konseptet mens han lekte med magnetiske elementer. Lampen består av to fargede sylindere som er forbundet med en magnetisk sfære, slik at lyset kan rettes fleksibelt i ulike retninger, alt etter dagens behov.
Boucle everything
Det finnes boucle, og så finnes det tung, overdimensjonert boucle, som dominerte møbeltrekkene på Salone del Mobile. Den store fordelen med boucle er at en svært strukturert vev gir liv til nøytrale nyanser og fremhever fargene i stoffet, og kan skjule fremtidig slitasje. At det også myker opp stramme former, er bare en bonus. De aller beste kombinasjonene av boucle og møbler så vi hos Moroso.
Middelhavstoner - karamell, mørkrosa og lavendel
Solkyssede middelhavstoner er den beste måten å få inn en statementfarge uten at den tar helt overhånd. Grønt har lenge vært interiørverdenens kjæledegge, og i år har det dukket opp en fyldig olivenfarge. Den minner om sicilianske oliven eller tørket gress. Fremtredende under designuken var også en teglsteinslignende, solbrent terrakottarød og en lavendellilla som ofte kombineres med brunt.
Ellers var smørkaramell fargen på alles lepper, i hvert fall når det gjelder skinntrekk. Det myke, glatte og glatte skinnet er både kraftfullt og har referanser til det avslappede syttitallet, i alt fra sofaer til stoler.
Hvis du vil ha en beroligende farge, er det twilightrosa som gjelder. Denne nyansen, som ligger mellom rosa og grått, er elegant og klassisk, snarere enn søtladen. Når den brukes på pyntegjenstander - en stol her, en pute der, kanskje en og annen sofa - skaper den duse nyansen et delikat og dristig element.
Fargeglede
I Milano var det tydelig at de sterke primærfargene er tilbake i hjemmene våre. De glade fargene er velkomne og tilfører lekenhet, optimisme og nostalgi - noe som også er Kartells signatur. Kartell, det italienske merket for ikonisk plastdesign, feiret 70 år med flere utstillinger, blant annet den omfattende "My Kartell"-standen på messen og flere produktlanseringer. Blant disse var flere produkter med designeren Philippe Starck, Patricia Urquiola og et samarbeid med Missoni. De elegante søylebordene "Thierry", selvsagt i sterke farger, var de virkelige showstopperne.
De store mesterne ble hedret
Cassinas iMaestri-kolleksjon, med design fra 1900-tallets store mestere, feiret 50 år i år med utstillingen "Echoes, 50 years of iMaestri", kuratert av Patricia Urquiola og Federica Sala. Utstillingen, som ble avholdt i et moderne og industrielt lokale i det historiske Cordusio-området i Milano, hyllet fortiden samtidig som det eksklusive merket så fremover og viste en prototype av lampen "Galaxy". En lampe som lanseres neste år og som er basert på tegninger av Charles og Ray Eames.
Utover Beetle
Gubis tilstedeværelse i Milano gikk ikke ubemerket hen. Milanos Bagni Misteriosi ble inntatt av det danske merket, som viste frem nye produktlanseringer sammen med gamle klassikere. Separatutstillingen "TEN: Beyond the Beetle" var en hyllest til Beetle-stolen som ble designet av GamFratesi-duoen for ti år siden. Ti designere tolket stolen på nytt, deriblant Adam Nathaniel Furman, som skapte den rosa tronen med et stativ av volanger, og Simon Wick, som brukte resirkulerte plagg til å skape hele objektet.
Life imitates art
Nina Yashars galleri Nilufar presenterer ofte de mest spennende navnene innen samlerobjektdesign. De siste årene har de også hatt en annen utpost: Nilufar Depot, som holder til i en industribygning like utenfor sentrum. I år ble hovedetasjen inntatt av Objects of Common Interest med en utstilling basert på harpiksarbeider. Blanke, flytende og irriserende overflater som minner om dataanimasjon vil vi sannsynligvis se mer av - så hold utkikk.
Moteinjeksjonene som imponerte
Også i år var det et imponerende antall motemerker som lanserte samarbeid med arkitekter og møbeldesignere. Blant motehusene som tidligere har vært til stede under Fuorisalone, finner vi Loewe, Hermès, Prada og Louis Vuitton.
Ett efterlängtat samarbete var installationen som Bottega Veneta gjorde med den ikoniske arkitekten Gaetano Pesce, som bland annat är formgivaren av fåtöljen Serie Up 50 UP 5_6 som oftare känns igen under namnet “Big Mama”. Samt installationen av det italienska kvalitetsmodemärket Loro Piana, vars quiet luxury fått spridning på bred front i år, bland annat i och med tv-serien Succession.
Marnis første servise
Det Milano-baserte luksusmotehuset Marni har lansert en fantasifull og sofistikert servise-kolleksjon i samarbeid med belgiske Serax. "Midnight Flowers" er en kolleksjon bestående av 120 utsøkte deler, inkludert håndillustrerte porselenstallerkener, fat, kopper og tekanner. Den botanisk inspirerte kolleksjonen er en manifestasjon av Marnis avantgardistiske tilnærming til kunst og design og gjenspeiler merkets dynamiske essens og litt sære, men sofistikerte stil.
Swedish Girls på Alcova
De siste fem årene har kuratorene Joseph Grima og Valentina Ciuffi lansert utstillingen Alcova, som finner sted i en av Milanos falleferdige bygninger. I år ble utstillingen holdt i slakteriet Porta Vittoria og viste utvalgte designarbeider og en og annen merkevare. I år stilte designduoen Swedish Girls ut sitt anerkjente sittesystem.
Curation is the New Luxury
Etter tre års pause var Milano Design Week endelig tilbake, og med mer energi enn før. Over 300 000 besøkende strømmet til Milano for å oppleve årets designbegivenhet. Totalt sett var Milano dominert av gruppeutstillinger og interessante samarbeidsprosjekter, og mote og design fortsetter å påvirke hverandre og skape synergier.
Mer enn 2500 bedrifter var til stede med lanseringer og presentasjoner, og det krevde kunnskap og et skarpt blikk for å finne godbitene. Kunnskap var for øvrig et av ukens temaer, under parolen Education is the New Luxury. Men det er først når kunnskapen omsettes i et interessant utvalg av gjenstander at design får finesse - Curation is the New Luxury.
Lignende artikler
Modernistisk mesterverk: Eames-casestudien hus nr. 8
1940-tallets design-Amerika tilhørte ekteparet Charles og Ray Eames, som med sin lekne og eksperimentelle tilnærming til design skapte en helt ny topologi av møbler i innovative materialer. Ekteparet designet også hjemmet sitt, en modernistisk perle i Pacific Palisades, med plass til stor personlighet.
8.7.2024
Relief – et kommodemøbel der hver detalj er nøye gjennomtenkt
Oppdag Relief – en modulær serie med kommoder og knaggrekker, designet av prisbelønte TAF Studio for svenske String Furniture. Den fleksible serien gjør det mulig å skreddersy møbleringen for nettopp ditt hjem.
12.7.2024
Fyrbente ikoner i det kreative landskapet
Vi har møtt Weimaraneren Vincent og Afghanhunden Willy, som har fått muligheten til å prøve hver sin hundeseng – nøye designet med fokus på komfort og estetikk. I et eksklusivt samarbeid mellom DUX og Nordiska Galleriet lanseres nå en unik kolleksjon av hundesenger.
4.10.2024
Flos for NO GA
I tett samarbeid med Flos lanserer Nordiska Galleriet nå Snoopy i en ny og eksklusiv utgave – en lampe som ble designet på 1960-tallet av Castiglioni-brødrene. For å feire dette tok vi med lampen på en bytur i Stockholm.
9.10.2024
Få 10 % rabatt på din første bestilling
Følg oss på Instagram og abonner på nyhetsbrevet vårt for å få tilgang til eksklusive tilbud, inspirasjon og produktlanseringer, samt få 10 % rabatt på ditt første kjøp.