Intervjuer
23.1.2023
Sengetøy som mote
Med kunst og mote i DNAet, skaper Magniberg bedwear – produkter med fashion edge for sengen. Den kreative duoen, som også er ektefeller, integrerer blomster, kunst, mote og interiør i det estetiske konseptet som utgjør Magniberg-universet. Ikke så rart, da de har bakgrunn fra high fashion og blomsterverden. Til Nordiska Galleriet forteller Bengt Thornefors og Nina Norgren om sitt univers, og hvordan interiør ble den nye moten.
Magniberg har siden begynnelsen av 2016 latt kunsten gjennomsyre deres hjemmetekstiler. Inspirasjonen er hentet fra motefotografi, kunst og designverden, noe som preger kolleksjonene. Noen av favorittene er Bettina Rheims, Wolfgang Tillmans, Robert Mapplethorpe, Brice Marden og Sven Markelius. Ektefellene Karin og Carl Larssons kreativitet og levesett påvirker også duoen:
– Karin Larsson og Carl Larsson har hatt stor innflytelse på oss. Å ha sett nærmere på hvordan de har innredet sitt hjem med møbler og farger har vekket interesse. De skapte også et hjem hvor barna kunne ta plass. En varme vi tror mange fester seg til. I alle fall er det vår tolkning, og det er en stor del av hvordan vi tenker omkring Magniberg.
Materialene i Magnibergs sengetøy er valgt med omhu. Kolleksjonene inkluderer materialer som supimabomull med høy trådtetthet, sateng, poplin, lin og jersey. I tillegg legges blonder i svart, aprikos og rosa til for å utsmykke og balansere ut helhetsuttrykket og følelsen av sengetekstilene mot huden. De uttrykker at materialene deres har en spesiell type følelse, det taktile.
– Akkurat som med mote, krever forbrukere å berøres og informeres. Du kjøper ikke bare tekstiler. I tillegg til eksklusive stoffer ønsker du å inspireres. Kjøper du en fin parfyme får du en helhet: en tone, emballasje, duften, flasken og verdier rundt produktet, som hvordan du føler deg i den. Sterk, vakker, nøytral eller sensuell. Sengetøyet skal gi samme følelse som å ta på en god skjorte eller t-skjorte, og samtidig gi forbrukeren merverdi. Det kan sammenlignes med den eksklusive følelsen av en stripet skjorte fra Comme de Garçons eller en utvasket, komfortabel t-skjorte fra Helmut Lang. Vi jobber fra et følelsesmessig perspektiv. Vi ønsker å berøre og inspirere. Det gir en indikasjon på hva vi anser som en form for luksus.
Som med high fashion ligger finessen i detaljene. Eksklusive perlemorsknapper og logolapper kombineres på putevar og dynetrekk, og bringer tankene til både tradisjonell luksus og streetwear. Nina, som har bakgrunn fra grafisk design, har fingerspissfølelsen til å sette den siste finishen.
Den siste kolleksjonsutgivelsen er samling tepper. Kolleksjonens navn, Bold Blankets, viser til teppets kraftfulle uttrykk i hjemmemiljøet. Laget av tykk virgin wool, har teppene en behagelig tyngde. Med fargenavn som Disco Blue, Juicy Orange og Ice Skating Pink, er de med stor sannsynlighet tepper som ikke anonymt forsvinner i interiøret.
Hvordan vil dere si at folk i dag uttrykker seg selv og sin personlighet ved hjelp av møbler og interiør?
– Hvorfor viser folk frem veskene de har med seg? Hjemmet har blitt som en håndveske. Det er en slags forlengelse av personligheten du ønsker å kommunisere. Vi ønsker å inspirere folk til å kle sengene sine slik de kler seg selv; skape et uttrykk ved å kombinere en blanding av stiler og materialer.
Hvordan har den endret seg over tid?
– Da jeg (Bengt, red.anm.) vokste opp som tenåring, kommuniserte jeg mye gjennom klær, men etter hvert som jeg ble eldre forflyttet det seg mer og mer til hjemmet. I dag ser vi et skifte i sosiale medier der selv den yngre generasjonen begynner å kommunisere gjennom sine hjem. Vi ønsker å tilby vårt sengetøy til mennesker i alle generasjoner.
Dere har sagt at Magniberg er mote. Hva mener du med det?
– Magniberg Bedwear er vårt utgangspunkt, og hjørnesteinen i Magniberg. Vi presenterer en måte å kle sengen på. Vi tilbyr en garderobe basert på hva vi selv ønsker. En dag vil du kle deg i en svart utvasket t-skjorte kombinert med en luksuriøs blazer og bukse eller skjørt. Andre dager kanskje en hvit, velstrøket skjorte. Vi har bakgrunn innen mote, og vi har jobbet med en rekke innflytelsesrike selskaper og mennesker, for eksempel Acne Studios, Ganni, og med Hedi Slimane på Saint Laurent Paris. Ninas år som blomsterhandler setter også sitt preg på Magniberg. Vi ser en mulighet i å skape vår egen plattform hvor vi kan vise en utvidelse av vår estetikk.
Hvordan vil dere beskrive deres stil og tanker om å innrede et rom?
– Det handler om en balanse, det kan sammenlignes med hvordan vi ønsker å kle oss. Tidligere brukte plagg kombinert med nye kvalitetsprodukter. Et hjem handler om hvordan ulike ting sammen skaper nye energier. Nytt design utelukker ikke eldre. Men invester i noen få produkter av høy kvalitet i stedet for å kjøpe nye billigere for ofte.
Hvilke er deres bestselgere?
– Vår bestselgende modell heter Wall Street, som har klassiske skjortestriper i Oxford og Poplin. Den vant prisen Best Bedtime 2021 i prestisjetunge Wallpaper* Design Awards.
Lignende artikler
Med kjærlighet til finsk furu
Designeren Fredrik Paulsen har en langvarig kjærlighet til furu. Det som en gang startet som en praktisk løsning, hvor Paulsen som ung designer benyttet seg av lett tilgjengelige materialer, har utviklet seg til en dyp verdsettelse.
4.12.2024
Til minste detalj
Med en stor interesse for vintage og et skarpt øye for detaljer skaper Studio Escapist interiører som føles intime og varme.
27.11.2024
Dronningens bråtthet
Lindsey Adelman er inspirert av fuglesvermer og blåskjell, søppel og Guns n Roses. Men til å være en av belysningsbransjens største kunstnere har hun et bemerkelsesverdig ukomplisert forhold til arbeidet sitt.
10.2.2020
Diana Orvning
Store tekstilstykker henger fra taket i svevende formasjoner. I myke bevegelser ser de ut til å bevege seg et annet sted i rommet, bort fra sin opprinnelige posisjon. Når vi møter Diana Orving, befinner hun seg i et midlertidig atelier utenfor Stockholm.
30.4.2020
Få 10 % rabatt på din første bestilling
Følg oss på Instagram og abonner på nyhetsbrevet vårt for å få tilgang til eksklusive tilbud, inspirasjon og produktlanseringer, samt få 10 % rabatt på ditt første kjøp.