3 produkter
Ingen resultater funnet
Poul Kjaerholm 1929 – 1980
Poul Kjaerholm ble født i 1929 i Østervrå, Danmark hvor han studerte til snekker før han avsluttet studiene i 1953 ved Kunsthåndvaerkerskolen i København. Der studerte han under Hans J. Wegner og Jørn Utzon, to toneangivende designere som påvirket dansk designhistorie og som ogsåkom til åinspirere Kjaerholm.
Poul ble senere lærer på Kunstakademiets Møbelskole og i 1976 ble han professor der. Estetikken var minimalistisk og han likte spesielt enkle materialer som stål, glass og lær. Til tross for respekt for fortiden, designet Poul med optimisme for framtiden og for de som i følge ham selv levde med fart og fres. I løpet av sin levetid ble Kjaerholm representant for modernismen og med sitt enkle formspråk en sentral figur innen både dansk og internasjonal møbeldesign.
Kjaerholm var ansatt hos Fritz Hansen i omtrent et år før han i 1955 startet et samarbeid med produsenten Ejvind Kold Christensen. Samarbeidet varte til Kjaerholms død i 1980. To år senere overtok Fritz Hansen både produksjonen og salget av The Kjaerholm Collection som ble utviklet i perioden 1951 til 1967.
I Kjaerholm-samlingen finner du blant annet lenestolen PK22, en av hans fremste og mest populære verk. PK22 er en elegant lenestol som med sine enkle linjer klassifiseres som en moderne klassiker. PK22 ble ogsåtildelt Lunning-prisen i 1958. Andre favoritter i samlingen er loungestolen PK25, salongbordet PK61 og dagsengen PK80. Disse tre er typiske eksempler pådansk, tidløst og stilrent design som takket være blant annet Kjaerholm har spredd seg over hele verden. I 2007 ble to ekstra produkter lagt til Kjaerholm-samlingen, stolen PK8 og spisebordet PK58.
Kjaerholm mottok mange priser i løpet av sin karriere, blant annet Grand Prix-prisen ved Milanotriennalen både i 1957 og i 1960. I 2006, 26 år etter Kjaerholms død, ble det avholdt en stor utstilling pådet moderne Louisiana Museum i Danmark i hans ære. Møblene hans er fortsatt utrolig populære og tidløst elegante. I følge ham selv var det viktig åuttrykke materialets personlighet og ikke hans egen, og med dette i tankene skapte han mange udødelige designklassikere i løpet av sin levetid.