Intervjuer
10.2.2020
Dronningens bråtthet
Lindsey Adelman er inspirert av fuglesvermer og blåskjell, søppel og Guns n Roses. Men til å være en av belysningsbransjens største kunstnere har hun et bemerkelsesverdig ukomplisert forhold til arbeidet sitt.
Smilet brer seg over Lindsey Adelmans ansikt.
– Du vet, det er bare en positiv og en negativ elektrisk ledning, en lyspære og en stikkontakt - det er ikke vanskelig å lage lys. Et barn kan gjøre det!
Hun vet selvsagt at moderne belysning er en mye mer kompleks affære enn som så, spesielt på hennes nivå; dronningen av luksusbelysning.
– Men det er en spontan og direkte DIY-følelse i arbeidet med lys som er veldig tiltrekkende, sier hun. "Lyset har ingen gitt form, og armaturen kan se ut som du vil. Det gir deg mye større kreativ frihet enn når du designer for eksempel en sofa eller en stol, der rammene er mer forhåndsbestemte. Og man kan få til mye med små midler - lys kan forandre følelsen i et helt rom. I tillegg utvikler teknologien seg så raskt at det hele tiden åpner seg nye muligheter.
Lindsey Adelman startet sin egen virksomhet i 2006, etter suksessen med sitt første verk, Branching Bubble, som hun samme år stilte ut på ICFF (International Contemporary Furniture Fair) i New York.
– Jeg ville virkelig skape en showstopper og lot som om jeg designet den for Donatella Versace!" sier Lindsey.
Den nå ikoniske lysekronen (den gang belagt med 24 karat gull) ble startskuddet for Lindsey Adelmans karriere. Den ble også starten på dagens svært innflytelsesrike New York-scene med merker og designere som Roll & Hill, Apparatus, Ladies & Gentlemen Studio, Bec Brittain og David Weeks, i tillegg til Lindsey selv. Fellesnevneren er eksklusiv belysning med vekt på solide materialer, ekte håndverk, lokal produksjon og avantgardistisk design.
Lindsey Adelmans verksted og showroom i NoHo på Manhattan har rundt 30 ansatte. Prototyper og enkelte engangsartikler lages i verkstedet, mens eksterne leverandører brukes til masseproduksjon. To kolleksjoner i begrenset opplag per år sikrer kvaliteten. I tillegg kommer en rekke spesialprosjekter i samarbeid med bedrifter, institusjoner og velstående privatkunder.
– Alt vi produserer, er resultatet av mye dagdrømmeri, samtaler og testing med ekte deler i full skala. Jeg tror den omtanken vises i det ferdige produktet, sier Lindsey.
Selv liker hun å være midt i prosessen: fantasere, skisse, brainstorme, montere og demontere.
– Hvis jeg ikke måtte gjøre ting ferdig, ville jeg nok aldri gjort det, smiler hun. Det er så mye glede i prosessen.
En Adelmanbelysning handler om å utforske materialer, former og følelser - og om kontraster. Det delikate, håndblåste, organiske og poetiske står mot det industrielle, tekniske, metalliske og gotiske. Mellomrommene mellom inspirasjonsøyeblikkene er like ville. Lindsey legger merke til formen på en håndveskelås på T-banen, kan ikke riste av seg bildeminnet av en hoppende søppelkule, husker synet av en fuglesverm som passerer forbi, tar imot en hardrockbølge fra en god høyttaler.
Naturen er konstant til stede i det du gjør. Mer overraskende er det kanskje at Guns n Roses dukker opp som referanse. Er musikken en viktig innflytelse?
– Jeg mener det! Mannen min har vært DJ, og vi er fortsatt bokstavelig talt omgitt av massevis av plater. Musikk er en del av alt jeg gjør. I går spilte vi Protection av Massive Attack for sønnen vår - og jeg klarte ikke å holde tårene tilbake etter alle disse årene!
Oppsøker du det du tror kan inspirere deg, eller er du mer åpen for alt du kommer over?
- I morgen skal jeg se Medea av Simon Stone på Brooklyn Academy of Music. Jeg vet at jeg kommer til å bli rørt, akkurat som Yerma rørte meg. Jeg søker kreativ input i alle former, elsker å utforske naturen og prøver å se hverdagen med åpne øyne. Jeg ønsker å trekke frem følelsene fra slike opplevelser i det jeg gjør.
Hva er du mest fornøyd med å ha oppnådd så langt?
– At jeg tok de store og vanskelige beslutningene når jeg følte meg kreativ og i kontakt med meg selv og andre – aldri av frykt.
Hva er mest tilfredsstillende med å være der du er nå, profesjonelt sett?
- All støtten jeg har rundt meg. Det gjør at jeg virkelig kan gi alt.
Hva mener du at dere har tilført markedet?
– Uventet og luksuriøs belysning. Uforutsigbare former som både fremhever materialenes fulle potensial og løser praktiske oppgaver.
Hva vil du gjøre nå?
– Fortsette på denne veien, men også utvikle meg til å jobbe utenfor designverdenen med skulptur, video og installasjon.
Har du en av/på-knapp?
– Når jeg er i den fantastiske kreative boblen - enten jeg maler, støper eller deler den nyeste ideen min med teamet mitt - føles det mer som om det ikke finnes noen knapp i det hele tatt. Alt er så enkelt. Ingen krav, ingen rett eller galt - bare en eneste stor lettelse.
Produkter i innlegget
Lignende artikler
Kompromissløs design
Charlie Hedin, grunnlegger av Tekla, forteller om ønsket om å skape en kombinasjon av tankevekkende produkter og kvaliteter som tjener et genuint formål for verden. Produkter der form følger funksjon for å skape tidløse, praktiske og ansvarlige tekstiler. Tekla ble grunnlagt i 2017 med en visjon om å designe de beste boligtekstilene som kan påvirke atmosfæren og endre følelsen i hjemmet ditt.
1.3.2023
Moderne tepper rike på tradisjoner
Det var ingen tilfeldighet at Nani Marquina viet karrieren sin til design. I en alder av ti år oppdaget hun interessen som skulle lede henne til å bygge opp et av våre fineste og mest kreative teppemerker.
16.6.2022
Viktigheten av å skape møbler som berører
Interiør er en del av vår kultur. Det mener Petrus Palmér, grunnlegger av møbelmerket Hem. For Nordiska Galleriet forteller han om viktigheten av å tenke nytt - og skape møbler som virkelig berører.
19.3.2024
Sette sammen det som hører sammen
Hun er den visjonære kraften bak et av Italias mest fremtredende møbelmerker i premiumsegmentet, anerkjent for sin evne til både å fremme designtalenter og samarbeide med de fremste produktdesignere. Til Nordiska Galleriet forteller Patrizia Moroso om hva som gjør et godt design eksepsjonelt, og om det nye samarbeidet med det svenske designstudioet Front.
2.2.2023