Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Intervjuer

Hero | Psykedelisk furuHero mobile | Psykedelisk furu

4.12.2024

Med kjærlighet til finsk furu

Designeren Fredrik Paulsen har en langvarig kjærlighet til furu. Det som en gang startet som en praktisk løsning, hvor Paulsen som ung designer benyttet seg av lett tilgjengelige materialer, har utviklet seg til en dyp verdsettelse.

I dag har Paulsens ettertraktede møbler og strukturer i psykedelisk furu blitt definerende verk innen en designretning som fremhever beskjedne materialer. Paulsen er også en dedikert skaper av stoler, noe som gjorde ham til et naturlig valg for å designe Vaarniis 001 Dining Chair. 

Jeg ønsket å lage noe man ikke trengte å være forsiktig med eller redd for å bruke, noe man kan samhandle med uten å bekymre seg for at det skal gå i stykker eller velte. 

– Jeg har et hat-kjærlighetsforhold til designprosessen fordi jeg elsker design, men også hater det. Design er så interessant, men kan også være utrolig kitsj. Mitt måte å håndtere det på er å ta en litt «anti»-tilnærming. Jeg bruker bevisst ikke-pretensiøse materialer som er tilgjengelige for alle – byggematerialer og ting fra jernvarehandelen. 

Editorial Splash 1 | Psykedelisk furu
001 Dining Table Round, 001 Dining Chair & 1001 Hans Pendant Ø38

Når du velger materialene dine, er det da en slags motreaksjon mot kommersielle normer? 

– Ja. Jeg liker å jobbe som en musiker som ikke er avhengig av et stort plateselskap eller en kontrakt; fri fra begrensninger og fri til å skape hva som helst. 

Det er en god analogi! 

– Jeg er like interessert i mote som i møbler, musikk og film – alt er for meg en del av en samtidig kultur. Det har aldri handlet om avanserte triks; designen min må være enkel å lage. Da jeg startet, nyutdannet, gikk jeg til byggevarebutikker og kjøpte materialer. Jeg var for utålmodig til å lage en tegning, hente inn tilbud, betale for å få noe produsert og kanskje ikke engang bli fornøyd med resultatet. I stedet ble det raskt, uformelt og enkelt – bare å skru ting sammen. Da jeg fant denne måten å jobbe på, begynte jeg også å verdsette de enkle materialene. 

Hva tenkte du da Vaarnii fortalte at hele kolleksjonen skulle lages i furu? 

– Jeg ble veldig glad fordi jeg elsker furu. At et selskap skulle gjøre det og i tillegg be meg om å være en del av teamet… Jeg ble kjempeglad. Og det var spennende å se hva de andre designerne skulle lage også. Jeg elsket ideen fra første stund. 

Editorial Splash 2 | Psykedelisk furu
001 Stool

Jeg har alltid likt furu fordi folk oppfatter det som stygt og enkelt 

Furu har vært svært dominerende i arbeidet ditt. Hvordan begynte ditt forhold til materialet? 

– Jeg har alltid likt furu fordi folk oppfatter det som stygt og enkelt – det fascinerte meg. Jeg begynte å jobbe med furu fordi det var lett tilgjengelig og fordi jeg ønsket å ta en annen vei, men så begynte jeg å se nærmere på det. Jeg så mønstrene og imperfeksjonene – kvistene – og oppdaget hvor vakre de er. Det er ikke bare kvistene som er vakre, men også mønstrene rundt dem. Årringene er nesten psykedeliske, litt som moaré – et flimrende, bevegelig mønster. Når man tegner tre i en tegneserie, legger man til kvister for å tydeliggjøre materialet, så furu er også en arketype. 

Så furu er et symbol på tre? 

– Ja, det er det mest «treaktige» treet. 

Vil du fortsette å tilføre farge til furu? 

– Ja, alltid. Jeg etterlater aldri noe bak meg; for meg blir det aldri ferdig. Jeg elsker det. 

Det er en massiv best – robust, direkte, brutal og stabil 

Det er også fint å høre at du aldri vil slutte å designe stoler. Det betyr at du alltid designer stolen for nåtiden, ikke den ene perfekte stolen. Fortell om Vaarnii Dining Chair. 

– Det er en massiv best – robust, direkte, brutal og stabil. Jeg ønsket å lage noe man ikke trengte å være forsiktig med eller redd for å bruke, noe man kan samhandle med uten å bekymre seg for at det skal gå i stykker eller velte. Jeg ville lage noe som er, på en måte, en forlengelse av huset – som en del av arkitekturen. Det er et objekt som er til stede – virkelig til stede. Jeg blir alltid fascinert av infrastruktur, offentlige benker som skrus fast i bakken, objekter som er der for å tjene sin hensikt. Denne stolen har litt av den følelsen. 

Editorial Splash 3 | Psykedelisk furu

Hvordan var det å designe for produksjon? Jeg vet at det ikke er noe du ofte gjør. 

– Det er uvanlig for meg. Men variasjonen av maskiner og verktøy jeg hadde tilgang til var virkelig interessant. Det var spesielt spennende å få muligheten til å skulptere former – setet på stolen er frest ut av et massivt stykke. Jeg bøyer eller tvinger normalt sett ikke materialer, så det var interessant å jobbe med denne prosessen og virkelig bruke den på en funksjonell måte. Jeg jobber sjelden med merkevarer, men fra første samtale var jeg imponert over Vaarnii og deres visjon. 

Tror du at de tydelige rammene rundt Vaarnii-kolleksjonen har vært til nytte for deg som designer? 

– Jeg er en stor fan av å «grave der man står». Hva kan jeg bruke som allerede finnes her? Design blir så mye bedre når man setter opp rammer å arbeide innenfor. 

Editorial Splash 4 | Psykedelisk furu 

Det er ikke bare kvistene som er vakre, men også mønstrene rundt dem – årringene er nesten psykedeliske 

Hva var rammene du fikk for designen? 

– Jeg ble bedt om å designe en spisestol som er komfortabel for lengre sittinger. Jeg hadde blandede følelser fordi jeg elsker å designe stoler – det er min greie – men komfort er vanligvis ikke min første prioritet. Komfort og ergonomi er alltid viktige, men de er ikke drivkraften bak designen min. Jeg må innrømme at jeg hadde litt sommerfugler i magen i begynnelsen. 

Med vissheten om at stolen skulle masseproduseres – påvirket det deg? Hvis du hadde mislyktes, ville du ikke gjort ti personer ukomfortable, men tusenvis. 

– Det fine her i studioet mitt er at jeg kan lage en stol og deretter evaluere den. Hvis jeg ikke er fornøyd eller vil endre noe, kan jeg gjøre det. Men med et produkt som Vaarnii Dining Chair, når beslutningen om produksjon er tatt, er det endelig. Jeg brukte mye tid på å tenke abstrakt rundt oppdraget og fordøye det før jeg begynte å designe på ordentlig. Jeg jobber sakte, eller rettere sagt med et langt perspektiv – jeg stresser aldri, og det er veldig viktig for prosessen min. 

Editorial Splash 5 | Psykedelisk furu 
1003 Hans Pendant Ø60, 001 Dining Table Rectangular & 001 Dining Chair

Synes du at du har lyktes? 

– Jeg håper det. Jeg ser frem til å se hvordan folk interagerer med stolen og hvordan de bruker den. Jeg håper de vil sette like stor pris på den som jeg gjør. 

Fredrik Paulsen bor og arbeider i Stockholm. Han jobber for tiden med flere storskalige offentlige installasjoner, designobjekter og interiører. 

Lignende artikler

Kompromisslös design

Kompromissløs design

Charlie Hedin, grunnlegger av Tekla, forteller om ønsket om å skape en kombinasjon av tankevekkende produkter og kvaliteter som tjener et genuint formål for verden. Produkter der form følger funksjon for å skape tidløse, praktiske og ansvarlige tekstiler. Tekla ble grunnlagt i 2017 med en visjon om å designe de beste boligtekstilene som kan påvirke atmosfæren og endre følelsen i hjemmet ditt.

Hero | Psykedelisk furuHero mobile | Psykedelisk furu

Med kjærlighet til finsk furu

Designeren Fredrik Paulsen har en langvarig kjærlighet til furu. Det som en gang startet som en praktisk løsning, hvor Paulsen som ung designer benyttet seg av lett tilgjengelige materialer, har utviklet seg til en dyp verdsettelse.

Editorial Splash 1 - Att sätta ihop det som hör samman

Møt visjonæren Patrizia Moroso

Hun er den visjonære kraften bak et av Italias mest fremtredende møbelmerker i premiumsegmentet, anerkjent for sin evne til både å fremme designtalenter og samarbeide med de fremste produktdesignere. Til Nordiska Galleriet forteller Patrizia Moroso om hva som gjør et godt design eksepsjonelt, og om det nye samarbeidet med det svenske designstudioet Front.

Moderna mattor rika på traditionEditorial Splash 1 - Moderna mattor rika på tradition

Nani Marquina – poetiske tepper

Det var ingen tilfeldighet at Nani Marquina viet karrieren sin til design. I en alder av ti år oppdaget hun interessen som skulle lede henne til å bygge opp et av våre fineste og mest kreative teppemerker.