Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Intervjuer

Hitta hem hero

19.3.2024

Viktigheten av å skape møbler som berører

Interiør er en del av vår kultur. Det mener Petrus Palmér, grunnlegger av møbelmerket Hem. For Nordiska Galleriet forteller han om viktigheten av å tenke nytt - og skape møbler som virkelig berører.

Helt siden starten i 2016 har Hem hatt en tydelig misjon: å skape møbler og objekter som berører og viser nye perspektiver. Siden Petrus Palmér forlot designstudioet Form Us With Love i 2015, som han grunnla med to venner etter studier i industridesign i Småland, har han vært drevet av å skape et møbelfirma som snakker til en ny generasjon.

– Jeg har savnet møbelfirmaer som tenker nytt og utfordrer det som allerede finnes. De firmaene som ble startet for 50, 60 år siden, var progressive og nyskapende, og en del av datidens kultur, sier Petrus Palmér, og nevner at han har vokst opp med klassikere som Cassina, Vitra og Herman Miller.

Editorial Splash 1 | Vikten av att skapa möbler som berör

– Den modernistiske idéen med design er synonym med disse selskapene og designerne. Hem er selvfølgelig en naturlig utvikling av det som har vært, men vi vil ta arven videre og løfte nye ideer og kulturelle uttrykk sammen med en ny generasjon skapere.

Gjennom årene har Hem samarbeidet med designere som Max Lamb, Kwangho Lee, Faye Toogood og Sabine Marcelis – alle skapere som er hyllet for sine sterke uttrykk, og som Hem har oppdaget tidlig i deres respektive karrierer.

I 2022 lanserte de dessuten Hem X, en plattform for begrensede utgaver av småskala design. Det kan være alt fra treskulpturer til kandelabre eller krakker. Den røde tråden er objekter med sterke uttrykk som fremhever det småskala og når et yngre publikum.

Jeg avskyr det hverdagslige - og når møbler bare er funksjon, blir de hverdagslige. Det er veldig mye kjærlighet bak de møblene vi lager, og det er alltid en tanke som går dypere enn bare funksjonen.

Idéen med Hem er å skape interiør med litt magi, mener Petrus Palmér. Design er en del av vår kultur, og det vi omgir oss med bør tilføre mer enn det rent praktiske. Et møbel forteller om en tid og et sted, hvor det er laget og av hvem. Det bærer på en historie.

– Jeg avskyr det hverdagslige - og når møbler bare er funksjon, blir de hverdagslige. Det er veldig mye kjærlighet bak de møblene vi lager, og det er alltid en tanke som går dypere enn bare funksjonen. Til syvende og sist er det ikke nok, det må være en kulturell verdi og en følelse i produktene som går utover det. På den måten er andre uttrykk mer frie. Kunsten har jo ingen krav til funksjon.

Editorial Splash 2 | Vikten av att skapa möbler som berör

Hva er din definisjon av et hjem?  
– Jeg vil omgi meg med ting som har verdi. Det handler ikke bare om funksjon, men mer om følelsen. Og da blir gjenstandene på en måte stedfortredere for det. Dette er ting som du har kjøpt for å ha en sterk tilknytning til det uttrykket eller historien bak. Det kan stå for forskjellige ting for forskjellige mennesker, men gjenstandene blir et sted vi omgir oss med for å skape en følelse eller for å si noe om oss selv, eller for å fortelle noe om det livet du lever og den kulturen du deler.

Hva betyr det at interiørdesign kan være kultur eller kunst?
– Som samfunn har vi overfokusert på effektivitet og komfort. Vi trenger flere ting som gir gjenklang og ikke er så strømlinjeformet. I dag tiltrekkes vi av ting som får oss til å føle noe, som har noe å snakke om eller som kan imponere og inspirere oss. Hems funksjon er å være et slikt selskap, at det vi gjør står for noe. Vi samarbeider med både designere og kunstnere som alle har sin egen identitet og sine egne veier å gå - eller drivkrefter. Det kommer litt an på hva produktet er. Men det som alltid gjelder, er at det ligger mye lidenskap bak. For eksempel David Taylor, som har laget disse Knuckle-lampene som han bøyer av metallrør. Han har viet livet sitt til dette. Han bøyer og bøyer og former metall på alle mulige måter. Han leter etter noe og uttrykker seg på den måten. Jeg mener at alle typer designere som har en indre motivasjon for å utforske materiale, uttrykk eller form, er kultur. Der blir det et sted: Hvem er du? Hvorfor gjør du dette? Hvorfor ser det ut som noe jeg ikke har sett før? Det er veldig spennende. Det skaper en dialog, en følelse av tilhørighet. Det beste ordet jeg kan finne er kultur - disse tingene vi samles rundt.

Editorial Splash 3 | Vikten av att skapa möbler som berör

Du har sagt at designbransjen er inne i en identitetskrise, hva skal til for å komme ut av den?
– Jeg tror vi trenger mot. At vi slutter å overfokusere på effektivitet og i stedet våger å omfavne det som er håndverksmessig eller merkelig, som utforsker noe annet. Ting som ikke er mainstream. Det er det neste steget for design som fag og interiørdesign. Modernismens idé om at vi skal strømlinjeforme og skape enkle løsninger for mange, den holder ikke lenger. Vi trenger ikke det. Alle i Vesten har det de trenger. Vi trenger det ikke lenger. Men vi er mennesker. Enten det gjelder mat, musikk, kunst eller møbler. Vi uttrykker oss hele tiden. Vi skaper nye ting hele tiden. Vi trenger det, og vi kommer ikke til å slutte med det.

Er det også en mer holdbar måte å se på design på?
– Ja, det er det. Ellers blir det bare en nedadgående spiral. Du får mer for mindre penger. Og det skal ut til flere mennesker. Det er det vi kjemper mot nå. Fast fashion og fast furniture, det vil si alle de som er mindre nøye og pusher ting ut for å maksimere. Det bidrar til at produktene får mindre verdi, og vi beholder dem i kortere tid. Vi har ingen følelsesmessig tilknytning til dem. Så per definisjon er det bortkastet tid.

Vi prøver å finne designere som har kommet langt i karrieren, men som fortsatt er på en reise. Som fortsatt utvikler seg og prøver nye ting. Progressiv er et ord jeg liker å bruke. Dette er utøvere som vil noe, som har en indre drivkraft.

Editorial Splash 4 | Vikten av att skapa möbler som berör

Fortell oss om Hems designsamarbeid. Hvordan finner dere designerne dere samarbeider med?
– Vi har en veldig sterk fremtidsorientering. Vi prøver å finne designere som har kommet langt i karrieren, men som fortsatt er på en reise. Som fortsatt utvikler seg og prøver nye ting. Progressiv er et ord jeg liker å bruke. Dette er utøvere som vil noe, som har en indre drivkraft. Som ikke designer etter en brief, men som har en annen ambisjon. Da blir det spennende. Det kan skje uventede ting, og det kan være uttrykk eller prosesser som ser annerledes ut. Det kan for eksempel være Faye Toogood, som har en unik måte å se på form, farge og materialer på. Eller Kwangho Lee, en sørkoreansk designer som først og fremst er kunstner. Produktene hans blir en effekt av teknologien. Vi har også mange andre rare fugler som vi jobber med, alle med sitt eget indre kompass. Når journalister setter merkelapper på det, blir vi ofte definert som en slags ny Memphis, det blir en progressiv bevegelse, en slags antagonist fordi vi ønsker å gå videre, vi ønsker å utfordre og vi ønsker å finne nye spor.

Har du et møbel som overrasket deg da det kom?
– Det er det som er mest spennende. Vi er ikke sikre på hva folk vil synes. Vi har en følelse av at det føles spennende, men vi aner ikke hva kundene vil synes. Ofte blir det veldig bra. Man kan stole ganske godt på magefølelsen. Sabine Marcelis Boa Pouf er for eksempel et slikt produkt som føles direkte dumt når du beskriver det. En stor ring, eller en smultring, som folk elsker. Du får ikke slike produkter hvis du gir en brief. Hvis du sier at du vil ha en benk - og den skal være så høy og koste så mye, får du sannsynligvis ikke den smultringen. Men hvis hun derimot får tenke fritt og får lov til å gjøre det hun har lyst til og virkelig brenner for, så får du det. Jeg tror vi har flere slike eksempler der vi virkelig har lent oss på disse utøverne og stolt på at de har et indre kompass. Og når vi føler at dette er det riktige å gjøre og investerer i det hele veien, blir det ofte bra.

Editorial Splash 5 | Vikten av att skapa möbler som berör

Hva er de største utfordringene fremover?
– Modernismen har vært et utrolig sterkt kapittel, men nå må vi gå videre. Det er det som er både utfordrende og spennende, at det er uskrevet. Jeg ser at mange av de vi jobber med, og de som inspirerer meg, går i en helt annen retning. De jobber med håndverk, eller med uventede materialer i kontekst, eller de utvisker designrollen og våger kanskje å være bredere. Jeg tror at hvis design og interiørdesign skal utvikle seg, må man omfavne det. Man må også lære kundene å se på møbler og interiørdesign mer som emosjonelle ting som de er villige til å investere i, og se dem mer som kunstgjenstander enn bruksgjenstander.

Er ditt eget hjem et viktig sted for deg å utforske design?
– Ja, absolutt. Jeg blir glad hver dag når jeg kan omgi meg med ting jeg liker. Og det kan være enkle ting. Å ha noe i mye større størrelse enn det er. Vi har en blå penn hjemme på veggen av Leo Eklund fra Hem X-kolleksjonen som gjør meg glad hver dag. Det kan være enkle ting som størrelse, farge eller perspektiv. Bare følelsen av at det er et lite glimt i øyet. Ja, for å få opp pulsen litt.

Editorial Splash 6 | Vikten av att skapa möbler som berör

Lignende artikler

20240610 Magazine Hero | En stol för livet

Faye Toogood – en stol for livet

"Dette er en stol for velvære og egentid – det er et fristed," sier designeren Faye Toogood om The Peace Chair, hennes utendørsstol i furu for det finske merket Vaarnii.

Att sätta ihop det som hör samman

Sette sammen det som hører sammen

Hun er den visjonære kraften bak et av Italias mest fremtredende møbelmerker i premiumsegmentet, anerkjent for sin evne til både å fremme designtalenter og samarbeide med de fremste produktdesignere. Til Nordiska Galleriet forteller Patrizia Moroso om hva som gjør et godt design eksepsjonelt, og om det nye samarbeidet med det svenske designstudioet Front.

Hitta hem hero

Viktigheten av å skape møbler som berører

Interiør er en del av vår kultur. Det mener Petrus Palmér, grunnlegger av møbelmerket Hem. For Nordiska Galleriet forteller han om viktigheten av å tenke nytt - og skape møbler som virkelig berører.

Sängkläder som mode

Sengetøy som mote

Med kunst og mote i DNAet, skaper Magniberg bedwear – produkter med fashion edge for sengen. Den kreative duoen, som også er ektefeller, integrerer blomster, kunst, mote og interiør i det estetiske konseptet som utgjør Magniberg-universet. Ikke så rart, da de har bakgrunn fra high fashion og blomsterverden. Til Nordiska Galleriet forteller Bengt Thornefors og Nina Norgren om sitt univers, og hvordan interiør ble den nye moten.