Inspirasjon
8.7.2024
Modernistisk mesterverk: Eames-casestudien hus nr. 8
1940-tallets design-Amerika tilhørte ekteparet Charles og Ray Eames, som med sin lekne og eksperimentelle tilnærming til design skapte en helt ny topologi av møbler i innovative materialer. Ekteparet designet også hjemmet sitt, en modernistisk perle i Pacific Palisades, med plass til stor personlighet.
Eames House, også kjent som Case Study House No. 8, er et landemerke for moderne arkitektur fra midten av århundret, og ligger i bydelen Pacific Palisades i Los Angeles. Huset ligger i en åsside, omgitt av engblomster og eukalyptustrær, med en vakker utsikt over Santa Monica-fjellene og Stillehavet.
Boligen ble tegnet og bygget i 1949 av det multikreative ekteparet Charles og Ray Eames for å fungere som både hjem og atelier.
Huset var en del av Case Study House-programmet, som ble initiert av John Entenza, utgiveren av magasinet Arts & Architecture, og som startet på midten av 1940-tallet som svar på behovet for rimelige kvalitetsboliger etter andre verdenskrig. Entenza utfordret arkitektstanden til å skape boliger som uttrykte "det moderne menneskelivet", og som tok i bruk materialer og teknikker som var utviklet under krigen. Hvert hus ble tegnet med tanke på en bestemt kunde, slik at boligbehovene deres ble dekket.
På begynnelsen av 1960-tallet var rundt to dusin boliger blitt bygget som en del av programmet, noe som inspirerte generasjoner av arkitekter og førte til utvikling av nye byggemetoder.
Charles og Ray foreslo boligen de tegnet for et ektepar som jobbet hjemmefra med design og grafisk kunst, og som hadde barn som ikke lenger bodde hjemme. En helhetlig løsning som fortsatt er moderne i seg selv, og som var typisk for deres filosofiske konsensus - at livet i seg selv er en designhandling.
Det kreative paret brukte hjemmet sitt som et eksperimentelt laboratorium. Charles var modernistisk arkitekt og Ray abstrakt tekstilkunstner, og kombinasjonen av disse ideene skapte en unik estetikk for huset. Men arbeidet deres spente også over områder som møbeldesign, filmproduksjon, fotografi og utstillingsdesign.
Stoffveggene, i en rekke farger, mønstre og teksturer, vitner om Rays tekstile profesjon, men arkitekturen, med sitt rike lys, åpne rom og ærlige materialer, er Charles' fortjeneste.
I husets mange åpne rom ble noen av prototypene skapt som senere skulle resultere i flere av våre modernistiske klassikere, som Eames Lounge Chair og serien av glassfiberstoler. Målet var å skape møbler som både var funksjonelle og estetisk tiltalende, og modellene kunne testes ut i hjemmet. Gjennom arbeidet utviklet de en nyskapende stil som kombinerte modernistiske prinsipper med finurlige elementer.
På samme måte som en god vert forsøker å forutse gjestens behov, forsøker arkitekten, designeren eller byplanleggeren å forutse behovene til den som skal bo i huset eller bruke produktet.
- Charles Eames
Det mest slående ved Eames' hjem er den fine balansen mellom de mange åpne rommene og en koselig interiørstil med mange personlige gjenstander, tekstiler, bøker og pyntegjenstander. Med andre ord det motsatte av den kulden som modernistiske hjem av og til blir beskyldt for.
Stuen er et stort, ubrutt område for ren nytelse av en romlighet der gjenstander kan plasseres og fjernes - drivved, skulpturer, uroer, planter, konstruksjoner osv.
- Charles Eames, intervjuet i 1945-utgaven av Arts & Architecture Magazine
Charles og Ray Eames var samlere av ypperste klasse. De samlet på gjenstander som inspirerte dem, immaterielle ting som hadde en spesiell form, farge eller følelse, ble kategorisert og ordnet. Og gaver fra de mange gjestene de inviterte hjem til seg.
Personlige pyntegjenstander og minner som kan gjøre et hus til et hjem. Eames-paret bodde i huset til de døde, og i dag kan besøkende se hjemmet slik det så ut i 1988, da Ray gikk bort.
I desemberutgaven av magasinet Arts & Architecture fra 1945 forklarte Charles at hjemmet, med sine naturlige omgivelser - av trær, land og hav - skulle fungere som et pusterom fra hverdagens problemer og fungere som en slags "støtdemper".
Casestudie Hus nr. 8, som var designet for å imøtekomme behovene til "det moderne menneskelivet", ble akkurat det modernistiske tilfluktsstedet i åssiden som paret hadde tenkt at det skulle være. Et spesielt godt eksempel på hvordan design og arkitektur har en positiv innvirkning på mennesker.
Lignende artikler
Bond fra Fogia
I Skandinavia er vi vant til at det finnes flere fleksible hyllesystemer og oppbevaringsløsninger å velge mellom, der ulike deler kan brukes til å skreddersy noe som dekker alle hverdagens behov. Mange er vokst opp med reolsystemer som String eller Elfa, som har oppnådd sin popularitet takket være en svært gjennomtenkt design, gode valgmuligheter og relativt enkel montering. Desto vanskeligere er det å få et hyllesystem som passer til alles behov når det gjelder ulike stiler, og derfor er det stort rom for konkurranse.
1.12.2022
Modernistisk mesterverk: Eames-casestudien hus nr. 8
1940-tallets design-Amerika tilhørte ekteparet Charles og Ray Eames, som med sin lekne og eksperimentelle tilnærming til design skapte en helt ny topologi av møbler i innovative materialer. Ekteparet designet også hjemmet sitt, en modernistisk perle i Pacific Palisades, med plass til stor personlighet.
8.7.2024
Jean Prouvé, den allsidige tusenkunstneren
Designer, arkitekt, ingeniør og gründer – multitalentet Jean Prouvés design er minst like relevant i dag som da det ble skapt. 20 år etter at Vitra begynte å produsere Prouvés nå ikoniske møbeldesign, utvider de samlingen hans ved å gjenintrodusere både nye farger og fire møbler.
20.9.2022
Strålende ideer
I studioet sitt i Brooklyn, New York, lager de amerikanske belysningsmestrene Roll & Hill lamper som nærmer seg kunstverk. Vi har snakket med grunnlegger Jason Miller om hvordan han klarer å skape belysning som skiller seg ut, overrasker og lyser opp et rom på mer enn én måte.
3.12.2019