Standard
Vitra
Inspirasjon
20.9.2022
Designer, arkitekt, ingeniør og gründer – multitalentet Jean Prouvés design er minst like relevant i dag som da det ble skapt. 20 år etter at Vitra begynte å produsere Prouvés nå ikoniske møbeldesign, utvider de samlingen hans ved å gjenintrodusere både nye farger og fire møbler.
Det som begynte med en reise til Paris på begynnelsen av 1980-tallet har i dag vokst til verdens mest komplette samling av Jean Prouvé-møbler ved Vitra Design Museum i Tyskland. I Paris gjorde Rolf Fehlbaum, styreformann emeritus og tidligere administrerende direktør i Vitra, sitt første kjøp av Jean Prouvé; en Anthony Chair med kryssfinersete og metallunderstell designet i 1954. I nært samarbeid med Prouvé-familien begynte Vitra å produsere design av Prouvé i større skala i 2002. Det har gått 20 år siden da og Vitra relanserer nå både en palett med originale farger og ytterligere fire møbler fra Prouvés designarv.
Jean Prouvé utviklet spesielle farger for stålelementene i sitt møbeldesign. Han ville fremheve de naturlige materialene og dekket ståldelene med maling. Gris Vermeer, Bleu Dyansti, Blé Vert, Bleu Marcole og Metal Brut løftes nå tilbake til kjente klassikere som Standard-stolen eller lenestolen Direction Pivotant.
Gjennom relanseringen får også Tabouret Métallique og Tabouret 307 krakkene, Rayonnage Mural-hyllen og Abat-Jour Conique-lampen nytt liv da Prouvés tidløse design vil møte dagens bolig- og interiørdesign.
Jean Prouvé var forut for sin tid på flere måter. Han beveget seg mellom sjangere og klarte å overføre sin innsikt og kunnskap til ulike felt. Han var også nøysom og nyskapende i sin måte å konstruere og bruke materialer på.
Etter utdannelse som metallsmed åpnet han sitt eget metallarbeidsstudio i Nancy, Frankrike i 1923. To år senere møtte han Le Corbusier for første gang i Paris og gjennom Ateliers Jean Prouvé, som han grunnla i 1931, opprettet og produserte han deretter alt fra oppdrag fra de store modernistiske designerne for egne design og møbler for Université de Nancy. Både innen arkitektur og møbler brukte han industrielle teknikker for å lage solide konstruksjoner mens han brukte så lite materiale som mulig. Etter andre verdenskrig, begynte Jean Prouvés møbler å bli vist på forskjellige utstillinger, og møblene han nå skapte, noen i samarbeid med Charlotte Perriand, ble solgt eksklusivt i Steph Simons galleri i Paris mellom 1956 og 1974.
Men hans innflytelse på designhistorien sluttet ikke der. Som arkitekt hadde han en finger med i spillet da Centre Pompidou ble designet. Han ble også en pioner innen industriell konstruksjon og masseproduksjon og var med på å revolusjonere etterkrigstidens boligløsninger takket være prefabrikkerte hus som enkelt kunne settes sammen og demonteres. Født i 1901, levde Jean Prouvé gjennom to verdenskriger og forsto behovet for å skape møbler og boliger som enkelt kunne tilpasses og varieres etter behov. Jean Prouvé hadde også et sterkt sosialt engasjement og var en kort periode etter andre verdenskrig ordfører i Nancy.
Han så på seg selv som en ingeniør. Han både designet og produserte sine egne ideer og designene hans varierte fra brevåpnere, belysning og møbler til bobiler.
Uten noen formell utdanning i arkitektur, samarbeidet Prouvé med arkitektene i sin tid for å implementere ideene hans, som Eugène Beaudoin og Marcel Lods for opprettelsen av La maison du peuple i Clichy-Sur-Sein eller Pierre Jeanneret for en modell av en demonterbar paviljong. Prouvé kom også til å jobbe som ingeniørrådgiver for flere byggeprosjekter i Paris og i 1971 skapte han historie da han som jurymedlem valgte Renzo Piano og Richard Rogers' design for å skape en av verdens mest kjente kunstinstitusjoner - Centre Pompidou i Paris.
Jean Prouvés identitet som industridesigner gjennomsyret hans måte å designe på. Designet som kom fra hans atelier hadde et sterkt uttrykk, men ble skapt av enkle løsninger hvor konstruksjonen ofte var synlig i sluttproduktet.
Et eksempel er Standard-stolen som Prouvé skapte i 1934. Den viser tydelig hvordan konstruksjonen blir en del av designet når de delene av stolen som holder mest vekt, bakbena der ryggstøtten og setet møtes, også fremheves i designet og er sterkere enn de andre bena. En enkel og stilig designfunksjon som har blitt en av vår tids store klassikere.
I Skandinavia er vi vant til at det finnes flere fleksible hyllesystemer og oppbevaringsløsninger å velge mellom, der ulike deler kan brukes til å skreddersy noe som dekker alle hverdagens behov. Mange er vokst opp med reolsystemer som String eller Elfa, som har oppnådd sin popularitet takket være en svært gjennomtenkt design, gode valgmuligheter og relativt enkel montering. Desto vanskeligere er det å få et hyllesystem som passer til alles behov når det gjelder ulike stiler, og derfor er det stort rom for konkurranse.
1.12.2022
1940-tallets design-Amerika tilhørte ekteparet Charles og Ray Eames, som med sin lekne og eksperimentelle tilnærming til design skapte en helt ny topologi av møbler i innovative materialer. Ekteparet designet også hjemmet sitt, en modernistisk perle i Pacific Palisades, med plass til stor personlighet.
8.7.2024
Designer, arkitekt, ingeniør og gründer – multitalentet Jean Prouvés design er minst like relevant i dag som da det ble skapt. 20 år etter at Vitra begynte å produsere Prouvés nå ikoniske møbeldesign, utvider de samlingen hans ved å gjenintrodusere både nye farger og fire møbler.
20.9.2022
I studioet sitt i Brooklyn, New York, lager de amerikanske belysningsmestrene Roll & Hill lamper som nærmer seg kunstverk. Vi har snakket med grunnlegger Jason Miller om hvordan han klarer å skape belysning som skiller seg ut, overrasker og lyser opp et rom på mer enn én måte.
3.12.2019