Intervjuer
2.2.2023
Sette sammen det som hører sammen
Hun er den visjonære kraften bak et av Italias mest fremtredende møbelmerker i premiumsegmentet, anerkjent for sin evne til både å fremme designtalenter og samarbeide med de fremste produktdesignere. Til Nordiska Galleriet forteller Patrizia Moroso om hva som gjør et godt design eksepsjonelt, og om det nye samarbeidet med det svenske designstudioet Front.
– Da jeg vokste opp, trodde jeg at jeg hadde en fremtid innen kunsten, kanskje som kurator. Men til syvende og sist har jeg forsøkt å bringe avantgardens ånd og kraften i design som kunnskapsverktøy inn i selskapet.
Det sier kunstnerisk leder Patrizia Moroso når vi snakker med henne på tampen av Stockholm Furniture Fair, der Moroso i år var tilbake etter tretten års fravær. I år var de også medskapere av messens gjesteutstilling "Design by Nature" av Front. Men mer om dette senere, først skal vi fortelle historien om hvordan Moroso ble et av Italias fremste luksusmerker innen stoppede møbler.
Moroso ble startet av håndverkeren Agostino og hans kone Diana Moroso i 1952. I begynnelsen bestod virksomheten av småskalaproduksjon av enkle tremøbler. 70 år senere er selskapet et globalt og innovativt designmerke med stor internasjonal suksess og utallige priser bak seg. Moroso produserer sofaer og møbler i premiumsegmentet, og har samarbeidet med kjente designere som Ron Arad, Carlo Colombo, Marc Newson, Toshiyuki Kita og Patricia Urquiola.
Suksesshistorien har spesielt én person å takke for det, og den personen er Patrizia.
I en alder av 26 år ble hun kalt hjem fra kunststudiene for å jobbe for foreldrenes firma, som sto overfor et valg. Europa var rammet av en oljekrise som hadde omfattende konsekvenser for økonomien. Interiørbransjen led, og varemerket Moroso måtte tenke nytt for å komme videre. Patrizia ledet transformasjonen ved å bygge selskapets nye DNA, skape en klarere ramme, og fremfor alt se over sortimentsplanleggingen for å utvikle en mer interessant designkatalog.
Det er ikke vanskelig å se likheter mellom energikrisen i 1979 og dagens situasjon, men er det virkelig sant at kriser avler innovasjon?
– Vår samtid setter oss på prøve med vanskelige utfordringer; parallelt med at klimaendringene daglig påminner oss om vårt ansvar overfor fremtidige generasjoner, er vi i krig. Krig er et tåpelig, menneskeskapt fenomen. Sivilisasjonen oppstår gjennom vår evne til å være sammen med andre, til å akseptere mangfold og å dyrke inkludering. Fra dette synspunktet er kreativitet en utmerket motgift mot raseri.
Patrizia var bare 26 år gammel på endringsarbeidets tidspunkt, men det viste seg at hun hadde en særskilt evne til å kurere et sortiment. I 1986 kunne den nye Moroso presenteres for publikum.
I dag har Moroso en imponerende designkatalog, som hviler på håndverkstradisjoner:
– Hver håndverker hos Moroso en utmerket. Hver dag lager de produkter som viser selskapets kompetanse. Vi har ikke tilnærmingen som mange andre bedrifter har, hvor arbeidsoppgavene deles opp. Alle jobber med samme produkt, fra start til slutt, og de er alle stolte av prosessen. Samtidig har vi stor åpenhet rundt endringer, både når det gjelder produksjon og teknologi.
Ifølge Moroso, forener de håndverk med industriell produksjon, innrammet av samtidens estetiske visjon:
– Det innebærer at vi, i kombinasjon med en konstant utveksling av ideer, aldri glemmer hvordan man gjør ting for hånd.
– Du er kjent for din vellykkede talentspeiding. For eksempel plukket du opp Patrizia Urquiola tidlig, og pleiet hennes kreativitet. Hvordan finner du morgendagens interiørstjerner?
– Jeg ser talent i menneskers øyne og hender. Jeg er konstant omgitt av dyktige designere, men det betyr ikke alltid at de passer for Moroso. Samhold er nøkkelen. Jeg er interessert i designere som har et uvanlig, ofte uortodoks, syn på verden. Designere som har lidenskap og mot til å skape noe uforutsigbart.
Men hva er hemmeligheten bak å levere kreative løsninger på funksjonelle problemer?
– Hemmeligheten bak å dyrke og stimulere kreativitet er enkel: lytt til hva andre mennesker, spesielt de unge, har å si. Uten fordommer og begrensninger.
Så hva er det som gjør et design virkelig bra?
– En bieffekt av globalisering er standardisering. Markedets komplekse dynamikk og vår tvangsmessige bruk av sosiale medier, driver alle til å følge én stil og én tenkemåte. Jeg er ikke interessert i å tilpasse meg mainstreamtenkningen. Jeg behøver å utforske forskjellige stier og landskap. Mangfold er nøkkelen til vår overlevelse, spesielt i disse dager. Det fine med mennesker, så vel som med gjenstander, er at vi er forskjellige og likevel like. For meg er design et viktig instrument for å kunne se og samtidig veilede endring. Gjennom dette designer vi fremtiden og derfor ber jeg designere om en «visjon» av verden, ikke bare hvilke funksjoner eller egenskaper et objekt skal ha.
Hvilket møbel definerer hjemmet ditt best?
– Lenestolen Fjord i vakkert afrikansk tekstil.
Hvilke nyheter kan vi forvente fra Moroso i fremover?
– Vi har bestemt oss for å utvide vår research til å omfatte flere av de ulike områdene i det moderne livet, og vil derfor legge til tilbehør, oppbevaring og lage flere bord. 2023 blir et overgangsår for oss. Vi jobber med en rekke prosjekter og utvikler hvordan vi presenterer oss, sier Moroso.
– For noen måneder siden innviet vi vår nye flaggskipbutikk i New York, hvor vi i begynnelsen av mars presenterer resultatet av samarbeidet med den italienske kunstneren Paola Pivi, i samarbeid med det kjente kunstgalleriet Perrotin. Det er bare et eksempel på hvordan vi skal konkretisere møtet mellom kunst og design.
I butikken på Manhattan kan du se det nye prosjektet med Front. Moroso har samarbeidet med designstudioet siden 2004, da Patrizia oppdaget arbeidet deres på avdelingen for ungt design, på møbelmessen i Milano.
– Det var mange ting som gjorde inntrykk på meg: selvfølgelig at de var fire unge jenter, men også at de hadde en evne til å forstå design som et veiskille mellom ulike perspektiver. Siden den gang har vi utviklet flere prosjekter sammen, alltid preget av en radikal tilnærming til form og betydning, hvor illusjonen – noen ganger uttalt og noen ganger på en mer diskret og ironisk måte – er den røde tråden, samt skjæringspunktet mellom det abstrakte og det konkrete for det konseptuelle og det fysiske produktet som er et resultat av industriell produksjon, forklarer hun.
Denne dype interessen for designere og hennes nesten intuitive forståelse av hvor de skal med et prosjekt er typisk for Morosos måte å jobbe på, og en nøkkel til hennes vellykkede arbeid både med å nyskape møbelindustrien, og arbeide innenfor håndverkstradisjonen.
– Hva er historien bak Fronts Design by Nature-konsept og sittemøbelet Pebble Rubble?
– Da Sofia og Anna presenterte prosjektet for meg, syntes jeg det var fantastisk, både nyskapende og overraskende. Historien bak deres research og visjonen som i flere år har ledet deres er ekstraordinær og samtidig selvinnlysende: naturen – ikke bare som en inspirasjonskilde – men som en kreativ kraft i seg selv, som en måte å modellere nye designprinsipper, forklarer Moroso.
– I prosjektet har de isolert aspekter ved naturen, fulgt spor og studert eksisterende form med arketypiske kjennetegn og flyttet disse inn i en urban, industriell og teknologisk dimensjon. En fascinerende konseptualitet som imponerer meg, og som samtidig vekker en kritisk refleksjon rundt miljøpåvirkningen våre samtidsprodukter skaper, fortsetter hun.
– I et rommiljø utøver Pebble Rubble en nærmest magnetisk tiltrekning som normalt bare kan være forårsaket av et naturfenomen. Det faktum at Pebble Rubble etterligner steiner bidrar til følelsen av desorientering, en kontrast som – spesielt hvis tenkt i en dypt urban kontekst – snakker til oss på et dypt primalt nivå, avsluttet hun.
Lignende artikler
Kompromissløs design
Charlie Hedin, grunnlegger av Tekla, forteller om ønsket om å skape en kombinasjon av tankevekkende produkter og kvaliteter som tjener et genuint formål for verden. Produkter der form følger funksjon for å skape tidløse, praktiske og ansvarlige tekstiler. Tekla ble grunnlagt i 2017 med en visjon om å designe de beste boligtekstilene som kan påvirke atmosfæren og endre følelsen i hjemmet ditt.
1.3.2023
Moderne tepper rike på tradisjoner
Det var ingen tilfeldighet at Nani Marquina viet karrieren sin til design. I en alder av ti år oppdaget hun interessen som skulle lede henne til å bygge opp et av våre fineste og mest kreative teppemerker.
16.6.2022
Viktigheten av å skape møbler som berører
Interiør er en del av vår kultur. Det mener Petrus Palmér, grunnlegger av møbelmerket Hem. For Nordiska Galleriet forteller han om viktigheten av å tenke nytt - og skape møbler som virkelig berører.
19.3.2024
Sette sammen det som hører sammen
Hun er den visjonære kraften bak et av Italias mest fremtredende møbelmerker i premiumsegmentet, anerkjent for sin evne til både å fremme designtalenter og samarbeide med de fremste produktdesignere. Til Nordiska Galleriet forteller Patrizia Moroso om hva som gjør et godt design eksepsjonelt, og om det nye samarbeidet med det svenske designstudioet Front.
2.2.2023